ΤΕΤΡΑΕΤΕΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΣΤΗ ΣΥΣΤΗΜΙΚΗ ΨΥΧΟΘΕΡΑΠΕΙΑ
Πιστοποιημένο από το European Family Therapy Association Training Institute Chamber (EFTA TIC)
Κριτήρια Συμμετοχής
Στο Τετραετές Πρόγραμμα Εκπαίδευσης στη Συστημική Θεραπεία γίνονται δεκτοί: ιατροί, ψυχολόγοι, κοινωνικοί λειτουργοί καθώς και φοιτητές των αντίστοιχων ειδικοτήτων, που έχουν ολοκληρώσει με επιτυχία τουλάχιστον τα 2 πρώτα έτη των σπουδών τους, με την προϋπόθεση ότι η ολοκλήρωση του βασικού τους πτυχίου θα προηγηθεί της ολοκλήρωσης του προγράμματος εκπαίδευσης στην Συστημική Εκπαίδευση.
Στο πρόγραμμα δύναται να εγγραφούν πτυχιούχοι από άλλες επιστημονικές ειδικότητες (κοινωνικές επιστήμες, παιδαγωγικές επιστήμες, ανθρωπιστικές επιστήμες), εφόσον η εργασία τους ή η κοινωνική τους δράση συνδέεται άμεσα με παρέμβαση σε ανθρώπινα συστήματα.
Στο πρόγραμμα μπορούν να συμμετέχουν και άτομα που έχουν ξεκινήσει την εκπαίδευσή τους σε κάποιο άλλο φορέα (πιστοποιημένο από το EFTA-TIC) και επιθυμούν αυτή η εκπαίδευση να προσμετρηθεί στη διάρκεια σπουδών τους.
Για τη συμμετοχή τους στο πρόγραμμα οι ενδιαφερόμενοι θα πρέπει να προσκομίσουν σύντομο βιογραφικό σημείωμα και αντίγραφα τίτλων σπουδών και να συμμετέχουν σε ατομική συνέντευξη με τον υπεύθυνο σπουδών του προγράμματος.
Περιγραφή του Προγράμματος:
Το Τετραετές Πρόγραμμα στη Συστημική Ψυχοθεραπεία έχει σχεδιαστεί σύμφωνα με τα Ευρωπαϊκά κριτήρια εκπαίδευσης στη Συστημική Ψυχοθεραπεία, όπως αυτά καθορίζονται από την European Family Therapy Association –Training Institute Chamber. Επιπρόσθετα, έχουν ληφθεί υπόψη και τα εκπαιδευτικά κριτήρια που έχουν καθοριστεί από τις αντίστοιχες ελληνικές επιστημονικές εταιρείες συστημικής θεραπείας (ΕΛΕΣΥΘ, ΕΕΣΚΕΨΟ, ΣΕΒΕ, ΕΣΥΘΕΠΑΣ).
Η συνολική διάρκεια της εκπαίδευσης είναι 1400 ώρες, οι οποίες διαμοιράζονται σε τουλάχιστον 4 έτη. Η βασική εκπαίδευση πραγματοποιείται σε προκαθορισμένες συναντήσεις (διήμερες μηνιαίες) από τον Σεπτέμβριο έως και τον Ιούνιο κάθε έτους.
Υλοποίηση: Η υλοποίηση του εκπαιδευτικού προγράμματος βασίζεται σε 5 αλληλοδιαπλεκόμενους άξονες :
- Θεωρητική κατάρτιση (250 – 300 ώρες).
- Πρακτική άσκηση (200 ώρες).
- Προσωπική ανάπτυξη / θεραπεία (250 – 300 ώρες).
- Εποπτεία άμεση /έμμεση (200 ώρες).
- Ατομική μελέτη και εκπόνηση διπλωματικής εργασίας (200 – 300 ώρες)
- Αυτόνομη κλινική πρακτική εκτός εκπαιδευτικού κέντρου (250 ώρες).
Θεωρητική Κατάρτιση
Μέσα υλοποίησης: Διαλέξεις, βιβλιογραφική ανασκόπηση, βιωματικές ασκήσεις, role –playing, προβολή οπτικοακουστικού υλικού.
Θεματολογία:
- Ηθική & Δεοντολογία.
- Γενική Θεωρία των Συστημάτων.
- Βασικές Αρχές Συστημικής Θεραπείας.
- Συστημική σκέψης & εφαρμογή στην οικογένεια και σε ευρύτερα συστήματα.
- Η έννοια του πλαισίου ως σημείο αναφοράς στη συστημική θεραπεία.
- Βασικές αρχές λειτουργίας της οικογένειας. Η οικογένεια ως σύστημα, υποσύστημα, υπερσύστημα.
- Κύκλος ζωής του ατόμου και της οικογένειας: κομβικά σημεία & στάδια εξέλιξης. Θεωρίες προσαρμοστικότητας.
- Θεωρία του δεσμού: μια συστημική ανάγνωση.
- Ψυχοπαθολογία & συμπτώματα μέσα από μία συστημική προοπτική.
- Ιστορία & εξέλιξη οικογενειακής θεραπείας.
- Σχολές – Θεωρίες Οικογενειακής Θεραπείας (αναλυτική παρουσίαση).
- Η θεραπευτική διαδικασία: ο ρόλος του θεραπευτή, ο ρόλος της ομάδας, συστημική συνέντευξη, συστημική διάγνωση, στάδια θεραπείας, τεχνικές παρέμβασης.
- Όταν ο θεραπευτής ακούει τη θεωρία και όχι την οικογένεια.
- Η εμπλοκή του θεραπευτή μέσα στη θεραπευτική διαδικασία.
- Αμφισβήτηση & περιέργεια στη θεραπευτική διαδικασία. Η αβεβαιότητα ως μέσο αλλαγής.
- Ειδικά θέματα (διαζύγιο, υιοθεσία, ανασυνθεμένες οικογένειες, χρόνια νόσος, θάνατος/πένθος, κακοποίηση, εξάρτηση, μετανάστευση, ομοφυλοφιλία, ψηφιακή κοινωνία κα.).
- Η χρήση της Δημιουργικής Φαντασίας, ως μέσο ανάδυσης εναλλακτικών πλαισίων επικοινωνίας.
- Σύνθεση Συστημικής Προσέγγισης με άλλες Ψυχοθεραπευτικές Προσεγγίσεις.
Διάρκεια : 250 -300 ώρες με έμφαση κατά τη διάρκεια των δύο πρώτων ετών.
Πρακτική Άσκηση
Περιλαμβάνει 4 διαφορετικά στάδια:
- 1ο στάδιο: ομάδα παρατήρησης θεραπευτικών συνεδριών.
- 2ο στάδιο: αντανακλώσα ομάδα.
- 3ο στάδιο: συν-θεραπεία.
- 4ο στάδιο: ανάληψη περιστατικού με άμεση εποπτεία.
Διάρκεια: 200 ώρες.
Η πρακτική άσκηση ξεκινάει από τον πρώτο χρόνο του προγράμματος. Στη διάρκεια των τεσσάρων ετών σταδιακά οι εκπαιδευόμενοι συμμετέχουν στα τέσσερα διαφορετικά στάδια πρακτικής άσκησης, ώστε στην συνέχεια να μπορούν να λειτουργήσουν αποτελεσματικά ως θεραπευτές στα πλαίσια της αυτόνομης κλινικής πρακτικής, με παράλληλη συμμετοχή σε ομάδα έμμεσης εποπτείας.
Προσωπική Ανάπτυξη – Θεραπεία
Η Ομάδα θεραπείας έχει τριγενεολογικό προσανατολισμό με στόχο:
- Την επίτευξη μιας ασφαλούς ισορροπίας ανάμεσα στην ατομικότητα και το αίσθηση του ανήκειν (ικανότητα διαχωρισμού του ‘εγώ’ από το ‘εμείς’).
- Την καλλιέργεια της ‘αμφισβήτησης’, της ‘περιέργειας’ και της φαντασίας ως μέσο ανάγνωσης γεγονότων ζωής, αποδόμησης αιτιολογικών σχέσεων και κατηγοριοποιήσεων και ενεργοποίησης εναλλακτικών τρόπων κατανόησης και σύνθεσης εμπειριών ζωής.
Διάρκεια: 250 – 300 ώρες.
Ατομική μελέτη και εκπόνηση διπλωματικής εργασίας
Κατά τη διάρκεια των τεσσάρων ετών εκπαίδευσης οι εκπαιδευόμενοι οφείλουν να μελετούν την αντίστοιχη συστημική βιβλιογραφία και να παραδίδουν τις εργασίες που τους ανατίθενται σε τακτά διαστήματα. Στο τελευταίο έτος αναλαμβάνουν την εκπόνηση διπλωματικής εργασίας, θεωρητικής ή ερευνητικής συστημικής κατεύθυνσης, ανάλογα με τα ενδιαφέροντά τους.
Πρωτότυπες εργασίες που προάγουν τον επιστημονικό ‘διάλογο’ δύναται να παρουσιαστούν σε επιστημονικά συνέδρια ή να δημοσιευτούν σε αντίστοιχα επιστημονικά περιοδικά.
Διάρκεια: 200- 300 ώρες
Εποπτεία
Στόχος της εποπτείας είναι η ανάπτυξη της ικανότητας του θεραπευτή να ελέγχει τη θέση του μέσα στο θεραπευτικό σύστημα, αξιοποιώντας τη δική του ιστορία ζωής και αποφεύγοντας τη συναισθηματική εμπλοκή με τους πελάτες. Διαχείριση θεμάτων δεοντολογίας.
Διάρκεια: 200 ώρες.
Αυτόνομη κλινική πρακτική
Κατά την διάρκεια της εκπαίδευσής του οι εκπαιδευόμενοι χρειάζεται να ολοκληρώσουν 250 ώρες αυτόνομης κλινικής πράξης (εθελοντικής ή αμειβόμενης).
Διάρκεια: 250 ώρες
Επιπρόσθετες Εκπαιδευτικές Δραστηριότητες
Έχοντας ως στόχο την πολύπλευρη απόκτηση γνώσεων και εκπαιδευτικών εμπειριών για τους εκπαιδευόμενους, το Εργαστήριο Συστημικής Σκέψης & Εκπαίδευσης σε τακτά χρονικά διαστήματα οργανώνει διαλέξεις, ημερίδες και επιστημονικά συμπόσια με διακεκριμένους προσκεκλημένους ομιλητές από το χώρο της συστημικής ψυχοθεραπείας και άλλων θεραπευτικών προσεγγίσεων ή επιστημονικών πεδίων. Με αυτό τον τρόπο οι εκπαιδευόμενοι έχουν την ευκαιρία να συνθέσουν και να συνδυάσουν ιδέες που προάγουν την επιστημονική σκέψη.
Ολοκλήρωση του Τετραετούς Προγράμματος Εκπαίδευσης στη Συστημική Ψυχοθεραπεία
Η ολοκλήρωση του προγράμματος απαιτεί την παρακολούθηση του 80% των προγραμματισμένων συναντήσεων, την παράδοση των απαιτούμενων εργασιών, τη μη παραβίαση του Κώδικα Δεοντολογίας όπως αυτός καθορίζεται από τη EuropeanFamilyTherapyAssociation (EFTACodeofEthics, http://www.europeanfamilytherapy.eu/code-of-ethics-of-the-european-family-therapy-association/ ).
Οι απόφοιτοι του προγράμματος μπορούν να αιτηθούν τη συμμετοχή τους ως μέλη στο European Family Therapy Association και των αντίστοιχων ελληνικών επιστημονικών εταιρειών συστημικής θεραπείας ανάλογα με το εκάστοτε καταστατικό (ΕΛΕΣΥΘ, ΕΕΣΚΕΨΟ, ΣΕΒΕ, ΕΣΥΘΕΠΑΣ).
Η κατοχύρωση επαγγελματικών δικαιωμάτων για τους αποφοίτους ρυθμίζεται από το τρέχον νομοθετικό πλαίσιο.